Kuntien ja kuntayhtymien arkistot - Eilola

• Alkuna vuoden 1865 asetus maaseudun ja 1873 asetus kaupunkien kunnallisesta itsehallinnosta irrotti maallisen ja kirkollisen hallinnon toisistaan paikallistasolla. Maaseudulla kirkkoherran johtaman pitäjänkokouksen maallista hallintoa koskevat tehtävät siirtyivät kuntakokoukselle. Kaupungeissa maistraatin valta siirtyi kunnanvaltuustoille. Kuitenkin vasta vuoden 1917 kuntalaki määräsi kunnanvaltuuston ja sen alaiset lautakunnat pakollisiksi joka kuntaan.
  • Valtaosa kuntien aineistosta on niiden omassa hallussa. Poikkeuksen tekevät tälläkin kohdalla toisen maailman sodan jälkeen Neuvostoliitolle luovutettujen alueiden aineistot. Petsamon kunnan aineistoa säilytetään Oulun maakunta-arkistossa ja muiden kuntien arkistot ovat Mikkelin maakunta-arkistossa.
  • Kuntien arkistoissa olevia asiakirjoja voi tiedustella niiltä itseltään. Kunnat ovat myös lähettäneet maakunta-arkistoille kopiot hallussaan olevista materiaaleista laadituista luetteloista.
  • Helsingin kaupunginarkisto pitää yllä Sinetti-arkistotietokantaa, jossa on viitetietoja Helsingin kaupungin virastojen ja laitosten, toimikuntien ja komiteoiden yli 20 vuotta vanhemmista asiakirjoista. Siinä on tietoa myös kaupunginarkistossa säilytettävistä yksityisarkistoista.
  • Arkistolaitoksen yksiköissä säilytetään 36 maistraatin arkistot. Vanhimmat aineistot ovat 1400-luvulta ja viimeisimmät 1990-luvulta. Maistraatin arkisto on monipuolinen lähdekokonaisuus. Se sisältää erityisesti hallintoon ja elinkeinoelämään liittyviä asiakirjoja (elinkeinoilmoitukset, teollisuuslaitosten ja käsityöläisten luettelot jne.), mutta sieltä löytyy myös ulkomaalaisluetteloita, vihkimisluetteloita ja siviililiittoasiakirjoja.
  • Keskeisiä lähdeaineistoja ovat kuntakokousten ja kunnanvaltuustojen pöytäkirjat. Ne olivat kunnan ylimpiä päättäviä elimiä, päätöksenteon valmistelun ollessa aluksi kunnallishallituksen ja myöhemmin kasvavassa määrin lautakuntien vastuulla. Antoisimmat pöytäkirjat ovat tarkkoja keskustelupöytäkirjoja, joista päätösten taustalla olleet ristiriidat tai muut seikat tulevat hyvin näkyviksi. Usein myös pöytäkirjojen liitteet sisältävät arvokasta tietoa.
  • Erilaisten kunnallisten lautakuntien pöytäkirjat on tärkeitä edellä mainituista syistä.