Kustantaminen ja markkinointi

Mikko Närhi

Tamperelainen toimittaja ja tietokirjailija.

Hän on kirjoittanut kotiseututeoksia, tutkimuksia ja järjestöjen historiikkeja.

Hän on syntyjään Äänekosken kauppalasta, josta sittemmin on tullut kaupunki ja siihen on liitetty Konginkankaan, Suomiaisten ja Suolahden kunnat.

Kotiseututeoksen kustantaminen ja markkinointi

Kotiseututeos on markkinoitava ensin kustantajalle ja sitten myös lukijoille.

Kotiseutukirjalla  voi olla kustantajana ammattimainen kustantaja, joka on kirjoittajalle helpoin mahdollinen ratkaisu. Kustantaja nimittäin hankkii kirjalle kustannustoimittajan, suunnittelee ulkoasun ja taiton, sopii kirjapainon, hoitaa kirjan markkinoinnin ja  jakelun - ja maksaa kaiken.

Nämä ovat itse kirjoittajille yleensä niitä hankalimpia asioita. Kirjoittaja sopii kustantajan kanssa oman palkkionsa. Palkkio voi olla 0-25 %n välillä kirjan arvonlisäverottomasta myyntihinnasta. Joskus palkkio voi olla sovittu määrä kirjoja, joita myymällä kirjoittaja saa palkkionsa.  Myyntihinta on se, jolla kustantaja myy kirjan tukkuun, tapahtumaan tai kauppaan suoraan, ei siis siitä hinnasta, jolla kuluttaja ostaa kirjan kirjakaupasta.

Kustantaja myy kirjaa joko suoraan myyntipisteisiin tai kirjoja välittävien tukkujen kautta. Hyvä kustantaja järjestää kirjan myös nettikauppaan ja myyntiin messuille ja muihin tapahtumiin.

Kustantaminen tarkoittaa siis käsikirjoituksen saattamista julkaistavaan muotoon, sen rahoittamista ja jakelua.

Kustantajan hankkiminen ei ole helppoa, kustannustoiminta on liiketoimintaa, kirjalla on oltava myyntiä, että niitä kannattaa tehdä, Kotiseutukirjat ovat kyllä yleensä kysyttyjä, ainakin satoja tai tuhansia saattaa mennä kaupaksi. Mutta luottaako kustannusyhtiö siihen, ottaako kustantaja riskin? Suuret kustantajat eivät juurikaan kustanna paikallisaiheisia kirjoja, suurissa kaupungeissa sentään joskus.

Ensin kannattaa keskustella paikallisen kotiseutuyhdistyksen kanssa. Oman kotiseudun kirjapainoilta voi myös kysyä tietoa pienkustantamoista.  Mahdollisten kustantajien nimiä löytyy jo julkaistujen kirjojen alkusivuilta.

Kustantaja innostuu helpommin kirjan tekemisestä, jos teokselle on valmiiksi ennakkomyyntiä. Koulut, kirjakaupat, yhdistykset ja yritykset voivat lupautua tilaamaan kirjaa ennakkoon. Ennakkotilauksissa on sekin hyöty, että kirjan painosmäärän noustessa sen yksikköhinta alenee. Yhden kirjan paino- ja taittokustannus voi siis vaihdella eurosta 20 euroon.

Jos kirjoittaja ryhtyy omakustantajaksi, silloin on riskinä, että eteisen nurkassa makaa muutama laatikko kirjoja, joiden taitto- ja painatuskulut on maksettava ajallaan (arvonlisäveroineen). Silloin kirjat eivät ole missään myynnissä, niistä ei kukaan tiedä ja kirjoittajan kaikki aika menee niiden myymisessä ja jakelemisessa.