Kotiseutuarkistot

Kotiseutuarkistot http://www.kotiseutuliitto.fi/tietopankki/kotiseutuarkistot

Suomen Kotiseutuliitto on antanut suosituksen, jonka tarkoituksena on edistää koko maata kattavan kotiseutuarkistojärjestelmän luomista ja toimintaa. Kotiseutuarkistojen avulla turvataan paikallisen asiakirja-aineiston sekä henkisen perinteen keruu, tallentaminen ja asettaminen tutkimuksen ja muun käytön ulottuville. Kotiseutuarkisto on tärkeä perusta paikallisidentiteetin voimistamiseksi tehtävälle työlle mm. opetuksen ja kunnan kulttuuritoiminnan piirissä.

Kotiseutuarkistot toimivat paikallisena muistina ja ovat merkittävä paikallinen voimavara ja kulttuurihistoriallinen pääoma.

Kotiseutuarkiston tehtävänä on tallentaa paikallinen yksityisluontoinen arkistoaines sekä paikkakunnan henkinen perinne, saada se säilymään ja saattaa käytettäväksi siten, että se palvelee sekä yleisen että paikallisen tutkimuksen, opetuksen, harrastustoiminnan ja käytännön tarpeita. Kotiseutuarkistoja on sijoitettu maakunta-arkistoihin, kuntien arkistoihin sekä yhdistysten omiin kotiseutuarkistotiloihin.

Kotiseutuliiton suositus kotiseutuarkistoista

Kotiseutuliiton jäsenten arkistot

Arvi on kotiseutuarkistojen tietokanta, johon on tallennettu kotiseutuarkistojen arkistoluetteloita sekä alkuperäistä digitoitua arkistoaineistoa.
Kotiseutuarkistotietokanta ArVi

Suomen Kotiseutuliiton aloitteesta ryhdyttiin Suomessa perustamaan kotiseutuarkistoja. Ne ovat varsinaisen arkistolainsäädännön ulkopuolella olevia aineistokokoelmia, joita on sijoitettu maakunta-arkistoihin, kuntien arkistoihin ja joissain tapauksissa kirjastoihin ja usein myös kotiseutuyhdistysten omiin arkistotiloihin.

Kotiseutuarkistot sisältävät useimmiten kotiseutuyhdistyksen keräämää aineistoa omasta toiminnastaan, mutta myös muiden yhteisöjen asiakirjoja. Kotiseutuarkiston arkistot tai arkistonmuodostajat voidaan ryhmitellä seuraavasti:

1) Seurat ja yhdistykset

– nuorisoseurat
– raittiusseurat
– urheilu- ja voimisteluseurat
– kotiseutuyhdistykset, kaupunginosayhdistykset
– kyläyhdistykset, kylätoimikunnat
– vapaapalokunnat
– marttayhdistykset
– lions- ja rotaryklubit
– sosiaaliset yhdistykset
– 4 H –kerhot
– maamiesseurat
– muut yhdistykset ja seurat

Ihannetapauksessa kotiseutuarkistoon on koottu koko pitäjän vapaaehtoistoiminnan dokumenttimateriaali. Käytännössä tämä ei valitettavasti juurikaan ole toteutunut. Poliittisten ja ammatillisten yhdistysten aineisto on pyritty kokoamaan niiden omiin keskusarkistoihin.

2) Osuuskunnat

– koneosuuskunnat
– talo-osuuskunnat
– sonniosuuskunnat
– kalastus- ja vesiosuuskunnat
– vesivoima- ja myllyosuuskunnat
– järvenlaskuyhtiöt
– muut osuustoiminnalliset organisaatiot

3) Liikelaitokset

– kaupat
– teollisuuslaitokset
– sähkö- ja vesilaitokset
– muut yritykset

Tämän ryhmänarkistoja on siirretty Elinkeinoelämän keskusarkistoon (http://www.elka.fi/kotisivu/) Mikkeliin, mutta mm. yksityiskauppojen arkistot on useimmiten sijoitettu toimipaikkakunnalle.

4) Talojen, tilojen ja kartanoiden arkistot

5) Sukuja ja yksittäisiä henkilöitä koskevat arkistot ja kokoelmat.

6) Paikallista kulttuuriperintöä ja muistitietoa koskevat keruukokoelmat ja ääniteaineistot

7) Paikallishistoriallisen ja kotiseutututkimuksen tuottamat aineistokokoelmat, käsikirjoitukset jne.

8) Sukututkijoiden käyttämät lähdeaineistot

Yllä oleva luettelo on vain esimerkinomainen, eikä täydellisiä kotiseutuarkistoja liene ole olemassa. Erikseen on vielä huomattava, että eri järjestöillä ja yhteisöillä saattaa olla laajojakin valokuvakokoelmia, joiden käyttö kotiseutututkimuksen aineistona on hyödyksi.

Kirjallisuutta:

Onnela, Samuli ja Joki Vuokko: Kotiseutuarkisto-opas. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 1127. Suomen Kotiseutuliiton julkaisuja A: 16. Tampere 2007.