Oikea media

Kotiseutututkimusta voi tehdä toki ilman että tutkimuksia julkaistaan lainkaan painettuina. Koottua, kuvitettua ja kirjoitettua asiaa voi käydä myös vain luennoimassa tilaisuuksissa tai kouluissa. Tutkimuksen osia voi julkaista  paikallislehdissä jatkokertomuksena tai kotiseutulehdissä. Mielenkiintoa herättää varmasti tutkimuksen nettisivut keskustelupalstoineen. Sosiaalinen media on erinomainen väylä kotiseutukirjallisuuden markkinoinnille. Hyvää ja kiinnostavaa asiaa voi käydä puhumassa ja esittelemässä seudulla pitkään ja luoda näin vähitellen kysyntää lopulliselle tavoitteelle, kotiseutukirjalle. Samalla kirjan aineisto kasvaa lukijoita kiinnostavalla tavalla.

Kotiseutujulkaisun voi myös julkaista monella tavalla. Sen voi julkaista muun muassa kova- tai pehmeäkantisena kirjana, äänikirjana, nettisivuina, jatkokertomuksena paikallislehdessä, jopa sarjakuvana. Siitä voi tehdä luentosarjan kouluihin ja yhdistysten kokouksiin. Jos aineisto ei riitä näyttävään julkaisuun, silloin kannattaa hankkia kumppani, kotiseututeos voi olla vaikka yhdistetty historia- ja valokuvateos.