Markkinatutkimus

Jos kotiseututukija on asiastaan todella innostunut ja haluaa tehdä tutkimuksestaan julkaisun, hänen on tehtävä aluksi perinteinen markkinatutkimus. Tutkimuksella selvitetään yleistä kiinnostusta asiaan ja myös kaupallista asiakaspotentiaalia. Samalla selviää painotuotteen kannattavuus.

Hyviä markkinatutkimuksen kysymyksiä ovat muun muassa seuraavat:

- Onko samasta asiasta tai samankaltaisesta asiasta julkaistu aikaisemmin paikallista tutkimusta tai julkaisua?

- Onko joku sivunnut tutkimuksissaan asiaa, esimerkiksi kirjoissa, netin keskusteluissa tai yleisön osaston kirjoituksissa?  Jos asiasta on muitakin tutkijoita, kannattaa harkita yhteistyötä koska samalla myös markkinat kasvavat.

- Onko asiasta järjestetty tilaisuuksia tai onko paikkakunnalla asiaan tunnetusti liittyviä henkilöitä?

- Ottavatko paikalliset kirjakaupat ja kotiseutuyhdistykset teosta myyntiin? Ostavatko ne sitä vai ottavatko vain myyntitiliin, jolloin myymättömät kirjat voi palauttaa kustantajalle. Nämä asiat selviävät käymällä keskustelun kaupassa  myymälänhoitajan ja yhdistyksessä puheenjohtajan kanssa.

- Ostavatko oman kunnan ja naapurikuntien kirjastot kirjaa ja kuinka paljon?

- Olisivatko paikalliset koulut kiinnostuneita ostamaan teosta oppikirjaksi?

- Onko paikkakunnalla keskeistä yritystä jonka historiaa suunniteltu teos sivuaa tai joka muuten voisi ottaa kotiseutukirjan omaksi asiakaslahjakseen?

- Ostaisiko kunta kirjaa useampia kappaleita omaan käyttöönsä ja lahjaksi?

- Vaikuttaako kysyntään kirjan ulkoasu, halutaanko se kova- vai pehmeäkantisena?