Kustannustoimittaja

Vallankin jos kirjoittajalla ei ole aikaisempia julkaisuja, kannattaa myös omakustannekirjalle hankkia kustannustoimittaja.  Kustannustoimittaja saattaa tekstin lopulliseen, kiinnostavaan muotoon, otsikoi, ehkä lyhentää, ehdottaa korjauksia, kaikkiaan hän tekee siitä kirjan.

Vaikka kirjoittaja itse toimisi omana kustannustoimittajanaan, kirjan käsikirjoitus kannattaa aina luetuttaa ensin jollain toisella henkilöllä. Sekin on jo eräänlainen markkinatutkimus. Lukija voi olla paikallinen historioitsija tai kielentuntija. Historianopettajat ja äidinkielenopettajat ovat luonnollisia ja paikallistuntevuutta omaavia asiantuntijoita.

Kustannustoimittajan korvaa usein hyvin yhteistyö kotiseutuyhdistyksen kanssa. Yhdistys voi koota kirjan tueksi toimituskunnan, joka hankkii aineistoa ja pohtii kirjoittajan apuna sisältöä. Tällä tavalla kirjoittaja saa helposti palkkiota ja marman organisaatio myymään kirjaa. Jokainen yhdistys on ylpeä teoksista, joissa se on ollut mukana.

Kustannustoimittaja selvittää myös kuvien ja piirrosten tekijänoikeudet. Luvatta julkaistujen kuvien korvauspyynnöt ovat joskus suuria. Kotiseutukirjoihin tulevista kuvista harvoin pyydetään korvausta jos niihin on kysynyt etukäteen julkaisuluvan.

Jos kirjoittaja pyrkii myymään teostaan, on kustannustoimittajan merkitys erityisen suuri.