Jakelu ja markkinointi

Jos kirjalla on ammattimainen kustantaja, se hoitaa kirjan taittajan, kirjapainon valinnan, markkinoinnin ja jakelun sopimukset sekä  myyntipisteet.

Kirjan markkinointi tarkoittaa muun muassa sen julkistamista näyttävästi. Siitä voidaan järjestää lehdistötilaisuus, juhlava julkistamisilta, tilaisuus kirjakaupassa tai kirjastossa. Hyvä kustantaja osaa myös tehdä kirjalle markkinointimateriaalia kuten esitteet, nettisivut, julisteen ja lehti-ilmoitukset.

Kustantaja järjestää myös kirjan esittelytilaisuuksia, sekä on yhteydessä toimittajiin lehtiarvostelujen saamiseksi.

Kustantaja myös myy kirjaa edullisesti kirjoittajalle, joka voi myydä niitä tilaisuuksissa omaan lukuunsa. Kirjoittaja onkin kirjan paras markkinoija.

Oma markkinointi

Jos kirjoittaja on itse kustantaja, hänen kannattaa antaa ammatilaisten hoitaa kirjan markkinoinnin. Paikallinen mainostoimisto tekee julisteen, kannen, lehti-ilmoituksen ja ideoi esittelytilaisuuksia. Kirjan tuottoa voi jakaa mainostoimiston kanssa osana  heidän palkkiotaan. Mainostoimistoilla on yhteyksiä paikallisiin yrityksiin, joiden kanssa voi syntyä kotiseutuhenkistä yhteistyötä.