Valokuvat tiedonlähteenä

Tunnistamatonkin valokuva sisältää tietoa. Se mitä kuvassa nähdään, kertoo paikallista historiaa tuntevalle monia asioita vaikka henkilöiden nimiä tai tarkkaa kuvauspaikkaa ei tiedettäisi. Tulkitsija voi olla myös ulkopuolinen asiantuntija, jolle tietyt pukeutumisen ja esineistön piirteet antavat viitteitä kuvausajasta tai työtilanteesta. Asiantuntija-apu esimerkiksi museosta voi olla tarpeen myös silloin kun valokuvaan liittyy ristiriitaista tietoa, on saatu kahdenlaiset tunnisteet esimerkiksi kuvausajasta tai itse kuva ja sen tunniste eivät tunnu täsmäävän.

Valokuvissa olevat alkuperäismerkinnät ovat tärkeitä, ne ovat yleensä myöhemmin koottuja tietoja luotettavampia eikä niitä pidä poistaa. Kuvien sijainti esimerkiksi vanhassa albumissa voi antaa vihjeen mahdollisesta aikajärjestyksestä, mutta on muistettava, että albumi voi olla myöhempi kooste, jossa kuvat on ryhmitelty aivan toisella perusteella.