Valokuvat ja oikeudet

Valokuvien käyttö on useimmiten julkaisua eli julkisuuteen saattamista ja tuotteen valmistamista. Silti valokuviin liittyvät luvat ja niiden käyttöä säätelevät lait saattavat jäädä vähemmälle huomiolle varsinkin kun on kyse yksityisten henkilöiden kuvaamasta aineistosta. On helpompi muistaa tekijänoikeuden tarkistaminen, kun valokuvaajana on ammattilainen tai tunnettu henkilö.

Useimpien omat valokuvat eivät yleensä ylitä teoskynnystä, ne ovat ns. tavallisia valokuvia, joiden tekijänoikeus on voimassa 50 vuotta kuvan ottamisesta. Valokuvateoksilla, jotka usein ovat myös taideteoksia, on sama suoja-aika kuin muillakin teoksilla eli 70 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä. Tekijänoikeus muodostuu moraalisista oikeuksista (valokuvaajan nimi tulee ilmoittaa hyvän tavan mukaisesti, kuvaa ei saa muuttaa tai esittää tekijää loukkaavassa yhteydessä) ja taloudellisista oikeuksista (oikeus valmistaa kappale, julkistaa).

On muistettava, että tekijänoikeudet eivät siirry automaattisesti, kun saa kuvan haltuunsa.  Esimerkiksi jos on saanut tuttavaltaan valokuvia omaan yksityiskäyttöönsä, niitä ei saa hyödyntää ilman lupaa. Kuvien laittaminen internetiin ei ole koskaan yksityistä käyttöä vaan julkiseksi saattamista.

Tekijänoikeuslain ohella on muistettava, että yksityisten henkilöiden lähipiiristään kuvaamat valokuvat nauttivat myös yksityisen suojaa, joka perustuu henkilötietolakiin ja jopa rikoslain säännöksiin. Lähtökohdaksi aiheeseen käy artikkeli Valokuva ja yksityisyyden suoja henkilötietolain kannalta (ks. viite).

Henkilövalokuva on aina henkilötieto, kun siinä esiintyvä on tunnistettava, ja kodissa kuvattu tilanne on yksityinen. Valokuva voi kertoa kuvatuista henkilöistä myös henkilötietolain mukaan arkaluonteisia tietoja, jollaisia ovat esimerkiksi henkilön uskonto, terveydentila, etninen alkuperä tai poliittinen kanta, mikäli hän ei ole sitä itse julkistanut. Näistä ehkä uskonto on tieto, jonka mukana oloa ei aina huomaa varsinkin kun kyseessä ovat evankelisluterilaisen kirkon toimintaan ja jäseniin liittyvät kuvat. Olemme tottuneet ristiäis- tai rippikuviin sekä niiden esillä oloon tai kiitoskorttina lähettämiseen, mutta tilanne muuttuu toiseksi, kun sama kuva on tarkoitus liittää julkaisuun.

Lakien vaikutus on hyvä tietää ja niitä tulee noudattaa, vaikka se aluksi voi tuntua hankalalta. Varsinaiset lakitekstit ovat pitkiä, oikean kohdan löytyminen ja tulkinta vievät aikaa, mutta käytännöllisiä neuvoja tekijänoikeuslaista löytyy tekijänoikeusjärjestöjen ja vastaavasti henkilötietolaista tietosuojavaltuutetun toimiston omilta www-sivuilta. Sivuilla on tarjolla valmiita ohjeita ja lisää voi kysyä.

Tietosuojavaltuutetun toimisto (päivitetty 2010). Valokuva ja yksityisyyden suoja henkilötietolain kannalta. Viitattu 6.12.1012. Saatavissa: http://www.tietosuoja.fi/uploads/qw2kuu7_1.pdf

Tietosuojavaltuutetun toimisto http://www.tietosuoja.fi .

Tekijäoikeusjärjestöt http://www.tekijanoikeus.fi/

Kaikki voimassa olevat lait löytyvät oikeusministeriön julkisesta ja maksuttomasta Internet-palvelusta www.finlex.fi/fi/laki/.

Helpoin tapa ja samalla paras tapa selvitä kuva-aineiston käyttöön liittyvistä lupa- ja oikeuskysymyksistä, on sopia valokuvaajan ja valokuvien omistajan sekä kuvissa esiintyvien kanssa, mihin tarkoitukseen kuva-aineistoa tai sen kopioita saa käyttää (vain tekeillä olevaan julkaisuun vai myös muuhun).

Samalla voi selvittää, saako aineiston haltuunsa alkuperäisenä vai annetaanko se vain kopiointia varten. Ja erityisesti pitää kysyä, voidaanko kuva laittaa myös nettiin, mikä on aina julkiseksi saattamista. Haastattelujen yhteydessä on lisäksi muistettava kysyä suostumus haastattelujen tallennukseen.

Jos yhteyttä valokuvien omistajaan tai kuvissa esiintyviin henkilöihin ei ole saatavilla, kannattaa miettiä onko kuvissa jotain yksityisyyden suojan kannalta huomioitavaa sekä miten itse suhtautuisi, jos sattumalta törmäisi omiin valokuviinsa julkaisussa, nettisivulla tai arkistossa, eikä lupaa olisi kysytty. ”Julkaise vain sellainen kuva, teksti tai äänite, jollaisen soisit itsestäsi julkaistavan.”