Lyhyet valokuvien käsittelyohjeet

• Älä käytä liimaa tai teippiä, älä kirjoita valokuviin tai liimaa niihin tarroja. Myös paperiliittimet ja niitit vaurioittavat kuvia. Vältä valokuvien kiinnittämistä mihinkään, taitettu valkoinen paperi tai puhdas kirjekuori on hyvä suoja.
  • Valokuvia ei myöskään pidä irrottaa esim. albumeista. Jos vain osa kuvasta tai negatiiviliuskasta on tarkoitus esimerkiksi kopioida, älä leikkaa vaan merkitse se lisätietona erilliselle paperille.
  •  Älä sormeile kuva-alaa, tartu kuvaan reunoista. Käytä puhtaita puuvillakäsineitä.
  • Suojaa kuvamateriaali kulumiselta (albumit, negatiiviliuskat ym.).
  • Hyvälaatuinen säilytysmateriaali suojaa kuvaa parhaiten, mutta heikompikin on parempi kuin jättää kuvat suojaamatta.
  • Älä puhalla negatiiviin tai diaan esimerkiksi poistaaksesi pölyä.
  • Valokuvia kopioitaessa skannaus olisi hyvä tehdä kerralla huolellisesti ja tiedostokooltaan riittävän suureksi kuvatiedostoksi, jotta kuvia ei turhaan käsitellä moneen otteeseen. Muistettava, että suuresta tiedostosta saa pienen, mutta ei toisinpäin. Tietokoneen näytöllä tiedostokoolla on vähemmän vaikutusta, mutta painotyöt vaativat riittävää tasoa.
  • Valmista jo olemassa olevaa järjestystä ei kannata muuttaa eikä varsinkaan repiä kuvia irti albumeista. Jos uudelleenjärjestely tehdään, pitää vanha järjestys kirjata muistiin. Yleensä järjestely on tarpeen, jos kuvat ovat irrallaan. Se voidaan tehdä esimerkiksi oletetun kuvausajan tai -aiheen, teeman mukaan. Teema voi olla esimerkiksi tietty kaupunginosa, kylä, perhe/suku, työyhteisö tai järjestön toiminta.
  • Alkuperäiset valokuvat voivat olla väliaikaisesti kansiossa esimerkiksi reiällisissä muovitaskuissa, jolloin tunnistustyössä käytettävä kuvanumero voidaan merkitä esim. tarralla muovitaskuun (ei tarroja kuviin!).
  • Työnumeroiden avulla myös koottavat tiedot pysyvät hallinnassa. Tunnisteet kirjoitetaan erilliselle paperille (tarkista ettet kirjoita kuvan päällä) tai asiakirjaksi.
  • Kysy neuvoja museoiden tai arkistojen kuva-arkistoista.