Paikannimien suunnittelu

Perinnäisiä nimiä hyödynnetään myös osoitenimissä, sillä ne ovat omiaan paikantamaan kohteen ja säilyttävät samalla paikallista kulttuuriperintöä ja sen omaleimaisuutta. Teiden, katujen, kujien, puistojen ja muiden kaava- ja haja-asutusalueiden nimien suunnittelun pohjaksi voi tilata Kotimaisten kielten keskuksen Nimiarkistosta omat pitäjänkokoelmat. Kun omat nimet on käytetty, voi siirtyä aihepiirinimiin eli sommitella uutta nimistöä paikallisen perinteen pohjalta kuvaamaan sitä, mikä juuri kyseisellä alueella on muistamisen tai katsomisen arvoista.

Kotimaisten kielten keskuksen yhtenä tehtävänä on suomen ja ruotsin kielen huolto ja neuvonta. Nimistönhuolto on osa kielenhuoltoa. Kotimaisten kielten keskuksen verkkosivulla on ohjeita katujen, teiden ja puistojen nimeämisestä. Kohdassa Nimistönsuunnittelun ohjeita kerrotaan millaisia ovat hyvät tiennimet ja opastetaan nimistönsuunnittelun periaatteisiin. Sivulla voi myös testata, miten hyvin nimien suunnittelu on onnistunut. Nimien oikeinkirjoitukseen liittyviä ohjeita löytää Kielitoimiston ohjepankista.

Paikallista nimistöä, sen suunnittelua ja uusia päätöksiä voi esitellä myös omilla verkkosivuilla. Sellaisia on tehty mm. Espoossa, jossa kaupunkisuunnitteluviraston verkkosivulla kohdassa Nimistö esitellään Viikon nimi. Kohdassa Espoon paikannimistö esitellään Espoon kadun- ja alueiden nimien taustaa A:sta Ö:hön.

Nimistönsuunnittelusta kerrotaan myös Helsingin kaupungin verkkosivulla.  Helsingin kaupunki on julkaissut Helsingin kadunnimistä useita kirjoja, ja niitä on kirjoitettu myös Lappeenrannan, Oulun, Tampereen ja Turun kadunnimistä. Kotimaisten kielten keskuksen verkkojulkaisu Kaupunkinimistön historiaa valottaa Kaavanimistön syntyä ja kehitystä sekä yleisesti että konkreettisesti kolmen kaupungin esimerkein, jotka ovat Helsinki, Oulunsalo ja Turku.

Vuonna 1999 järjestetyn Euroopan rakennusperintöpäivien kotimaisena teemana oli Paikan nimi paikan muisti / Ortnamnen minnen i miljön. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen ja Suomen Kuntaliiton yhteistyönä toteuttamat teemavuoden julkaisut Yhteinen nimiympäristömme – Nimistönsuunnittelun opas ja Kaavanimien hätäkaste keskittyivät julkikäyttöön tarkoitetun aktiivisen käyttönimistön antamiseen.