Nimistökirjallisuus

Nimistöä tutkivan on tärkeää perehtyä aiemmin tehtyihin tutkimuksiin ja selvityksiin. Nimiarkiston nimistökirjasto on osa Kotimaisten kielten keskuksen kokoelmia, jotka sijaitsevat Hakaniemenranta 6:n yhteiskirjastossaensimmäisessä kerroksessa. Kirjasto on kaikkien käytettävissä. Kirjastosta ei kuitenkaan anneta koti- eikä kaukolainoja. Kirjastoon sisältyy

• Suomessa tehdyt nimistön opinnäytetyöt, joissa on käsitelty nimistöä myös alueittain ja kunnittain. Ne on luetteloitu myös Helsingin yliopiston kirjastotietokantaan Helkaan. Luettelo Suomessa julkaistuista ja/tai suomalaista nimistöä koskevista väitöskirjoista löytyy suoraan Kotimaisten kielten keskuksen verkkosivulta tämän linkin takaa.
  • suomalaista ja ulkomailla ilmestynyttä keskeistä nimistöä koskevaa kirjallisuutta

Luetteloa julkaisuista on kerätty aihe- ja kielialueittain uralilaista nimistöntutkimusta esittelevään kausijulkaisuun Onomastica Uralica. Suomen osuus vuoteen 2000 on numerossa 1a ja jatko (2000–2005) numerossa 5. Kotimaisten kielten keskuksen vuodesta 2000 lähtien ilmestyneitä julkaisuja voi katsoa myös seuraavasta osoitteesta.

Saamenkielisistä paikannimistä saa tietoa muun muassa Ilmari Mattuksen artikkelista Mitä paikannimet kertovat?, Vuokko Hirvosen artikkelista Paikan muisti ja muistot paikoista sekä Ante Aikion artikkeleista Suomen saamelaisperäisistä paikannimistä ja The Study of Saami Substrate Toponyms in Finland. Metsähallituksen julkaisuissa on Ilmari Mattus käsitellyt laajasti Itä-Inarin, Paistunturin – Kevon ja Kaldoaivin paikannimiä. Saamelaisia paikannimiä sisältyy myös muihin Metsähallituksen julkaisuihin. Vuonna 2105 ilmestyi Ilmari Mattuksen monikielinen teos Anarâs päikkinoomah − Inarinsaamelaiset paikannimet.

Saamenkielistä nimistöä koskevia opinnäytetöitä ja kirjallisuutta on saatavilla Oulun yliopiston Giellagas-instituutissa. Saamelaismuseo, luontokeskus ja taidemuseo Siidassa on saamelaisten elämää kuvaavien esine-, valokuva- ja arkistokokoelmien lisäksi myös käsikirjasto.

Pohjoismaiden ja siis myös Suomen nimistöntutkimusta koskevat yhteiset julkaisuluettelot vuodesta 2003 lähtien ovat nähtävissä NORNAn (Nordisksamarbetskommittén för namnforskning) sivulla.

Keskeisiä valtakunnallisia suomalaisten nimien taustaa ja levikkiä koskevia teoksia ovat mm. seuraavat:

Kiviniemi, Eero 1982: Rakkaan lapsen monet nimet. Suomalaisten etunimet ja nimenvalinta. Espoo: Weilin+Göös.(Sisältää mm. 5 000 yleisintä miehen- ja naisennimeä lukumäärineen lääneittäin ryhmiteltynä. Taulukoissa mainitaan myös vuosikymmenet, jolloin nimi on ollut alueellaan suosituin.)

Lempiäinen, Pentti 2004 [1999]: Suuri etunimikirja.Porvoo: WSOY.

Mikkonen, Pirjo – Paikkala, Sirkka 2000 [1984]: Sukunimet. Helsinki: Otava.

Paikkala, Sirkka (päätoim.) 2007: Suomalainen paikannimikirja. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 146.Helsinki: Karttakeskus : Kotimaisten kielten tutkimuskeskus.

Pöyhönen, Juhani 1998: Suomalainen sukunimikartasto. Atlas of Finnish surnames.Suomalaisen Kirjallisuuden seuran Toimituksia 693.Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden seura.

Pöyhönen, Juhani 2003: Suomalainen sukunimikartasto II. Karjalaiset nimet. Atlas of Finnish Surnames II. Karelian Names. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 922.Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Saarikalle, Anne – Suomalainen, Johanna 2007: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Helsinki: Gummerus.

Vilkuna, Kustaa2005[1976]: Etunimet. Toim. Mikkonen, Pirjo. Helsinki: Otava. 4. uudistettu laitos.