Yleiset kirjastot

Yleisien kirjastojen toiminnan järjestämisestä vastaavat kunnat ja kaupungit. Kirjastojen keskeiset tehtävät määritellään laissa. Ne tarjoavat kaikille pääsyn aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin, antavat tietopalvelua sekä ohjausta ja tukea tiedon hankintaan. Kunnat voivat tehdä yhteistyötä kirjastojen toiminnan järjestämiseksi. Alueellisilla kirjastokimpolla on yleensä yhteiset verkkokirjastot.

Yleiset kirjastot opastavat asiakkaitaan myös alueellisen tiedon lähteille. Kunnan- tai kaupunginkirjastoilla on kotiseutukokoelmia ja erikoiskokoelmia. Niissä voi olla esimerkiksi paikallisten kirjailijoiden, harrastajakirjoittajien ja musiikintekijöiden tuotantoa, suku- ja kyläkirjoja sekä paikallisten järjestöjen ja muiden yhteisöjen toimintaan liittyvää aineistoa. Maakuntakokoelmissa on esimerkiksi alueen luontoa, historiaa, kulttuuria, talouselämää, yhteisöjä ja henkilöitä käsittelevää kirjallisuutta, harrastajakirjoittajien omakustanteita sekä alueen kirjailijoiden kirjoittamaa tai tapahtumiltaan alueelle sijoitettua kaunokirjallisuutta. Kirjojen ohella kokoelmissa voi olla maakunta- ja paikallislehtiä, karttoja, nuotteja, lehtileikkeitä, opinnäytetöitä, valokuvia, videotallenteita ja äänitteitä.

Painettujen aineistojen ohella monella kirjastolla on digitoitua kotiseutuaineistoa sekä paikallistietoa välittäviä www-sivuja, esimerkiksi alueen kirjailijoita ja heidän tuotantoaan esitteleviä kirjailijasivustoja. Digi.kirjastot.fi kokoaa yhteen yleisten kirjastojen digitoimaa aineistoa. Kirjailijasivustoilta koottuja kirjailijatietoja voi hakea Kirjasampo.fi-palvelusta maakunnittain.

Makupalat.fi on yleisten kirjastojen tuottama linkkihakemisto, johon on koottu laadukkaita verkkosivuja. Hakemiston sisältöä voi selata aiheen mukaan tai hakea asiasanoilla tai vaikkapa paikannimellä.