Tieteelliset kirjastot

Tieteelliset kirjastot toimivat tutkimuksen, opiskelun ja korkeakouluopetuksen tukena. Tieteellisiä kirjastoja ovat Kansalliskirjasto, yliopisto- ja ammattikorkeakoulukirjastot sekä erikoiskirjastot.

Kansalliskirjasto

Kansalliskirjasto vastaa Suomen julkaisuperinnön säilyttämisestä ja käyttöön asettamisesta. Sen kartuttama kansalliskokoelma on kansallisen aineiston arkistokokoelma, joka sisältää kotimaiset painotuotteet ja äänitallenteita. Kokoelmaan kuuluva aineisto on luetteloitu Suomen kansallisbibliografiaan Fennica-tietokantaan. Kansalliskokoelman aineistoa annetaan tutkittavaksi vain Kansalliskirjaston lukusaleihin. Finna.fi-palvelun tai Frank-monihaun avulla voi selvittää, mistä kirjastosta julkaisun saa lainaksi.

Vanhojen sanoma- ja aikakauslehtien selailu on oivallinen tapa tutustua menneeseen aikaan. Kansalliskirjasto on digitoinut ja saattanut vapaaseen käyttöön kaikki Suomessa vuosina 1771–1929 ilmestyneet sanomalehdet ja valikoiman aikakauslehtiä. Uudemmat digitoidut sanoma- ja aikakauslehdet ovat käytettävissä kaikissa vapaakappalekirjastoissa.

Muita Kansalliskirjaston digitoimia aineistoja löytyy Doria-tietokannasta. Kotiseutututkimuksen kannalta kiinnostavia ovat esimerkiksi kokoelmat Maantiede ja matkailu (valikoima Suomea koskevaa tai suomalaisten kirjoittamaa maantiedettä ja matkailua käsittelevää kirjallisuutta 1600-luvulta 1900-luvun alkuun), Kansalaissota ja itsenäistyminen (valikoima vuosien 1917 ja 1918 tapahtumiin liittyvää alkuperäisaineistoa) sekä Samuli Paulaharjun (1875–1944) tuotanto, johon sisältyy kansatieteellisiä kuvauksia eri puolilta Suomea. Doriassa on myös muiden organisaatioiden aineistoja.

Yliopisto- ja ammattikorkeakoulukirjastot

Yliopistokirjastot ja ammattikorkeakoulukirjastot ovat kaikille avoimia tieteellisiä kirjastoja. Niiden kokoelmissa on yliopiston tai korkeakoulun opetus- ja tutkimusalojen tietoaineistoja. Ne säilyttävät myös oman organisaationsa opinnäytetöitä. Esimerkiksi yliopistojen historian ja kulttuurien tutkimuksen alojen opinnäytetöissä voi olla kotiseutututkijan kannalta mielenkiintoisia aiheita. Viime vuosina osa opinnäytteistä on asetettu verkkoon vapaasti luettavaksi. Kirjastojen www-sivuilla on linkit niiden omiin opinnäytetietokantoihin. Tietoja opinnäytetöistä voi etsiä myös kirjastojen Finna-hakupalveluista.

Erikoiskirjastot

Erikoiskirjastot ovat tiettyyn erikoisalaan, käyttäjäryhmään, alueeseen tai julkaisulajiin erikoistuneita kirjastoja. Muutamassa kaikille avoimessa erikoiskirjastossa on kotiseutututkijalle hyödyllisiä kokoelmia. Tietoja kokoelmiin kuuluvista julkaisuista voi etsiä kokoelmatietokannoista, joihin pääsee kirjastojen www-sivuilta. Sivuilla on tietoja myös muista kirjaston erikoisalaan kuuluvista tiedonlähteistä ja avoimista verkkoaineistoista.

Erikoiskirjastojen henkilökunta opastaa kirjaston aihealueeseen kuuluvan tiedon hakemisessa ja voi tehdä asiakkaalle tiedonhakuja. Lyhyet tiedonhaut ovat yleensä maksuttomia. Pitkistä tiedonhauista peritään maksu, josta sovitaan asiakkaan kanssa etukäteen.

Arktisen keskuksen kirjasto (Rovaniemi) on osa Lapin korkeakoulukirjastoa. Kirjastosta voi kysyä ja etsiä tietoa pohjoisista ja arktisista asioista. Kirjasto on mukana Lapin kirjastojen, museoiden ja muiden tietopalveluiden yhteisessä Kysy Lapista-verkkotietopalvelussa, joka vastaa Lappia ja saamelaisia sekä muita pohjoisia ja arktisia alueita, niiden luontoa, kieliä ja kulttuureja koskeviin kysymyksiin.

Museoviraston kirjasto (Helsinki) on kulttuuriperintöalan tieteellinen erikoiskirjasto. Sen aihealueita ovat arkeologia, historia, kansatiede, museologia, rakennussuojelu, restaurointi ja konservointi, taidehistoria ja esinehistoria. Sen kokoelmissa on myös paikallishistorioita ja kotiseutututkimusta. Kirjasto vastaa esimerkiksi aineellista kansankulttuuria ja esinehistoriaa koskeviin kysymyksiin.

Siirtolaisuusinstituutin kirjastossa (Turku) on siirtolaisuutta ja muuttoliikkeitä käsittelevää kirjallisuutta sekä mm. ulkosuomalaisten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta ja sukututkimusjulkaisuja.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjaston (Helsinki) kokoelmissa on kotimaista kaunokirjallisuutta ja sen tutkimusta sekä perinnetieteellistä kirjallisuutta eli kansankulttuurin, suullisen perinteen ja kansanuskon tutkimusta. Kysy SKS:lta -verkkotietopalveluun voi jättää perinne- ja kirjallisuusaiheisia tietopalvelukysymyksiä. SKS:n arkisto ja kirjasto vastaavat kysymyksiin yhdessä.

Suomen Sukututkimusseuran kirjaston (Helsinki) kokoelmissa on sukututkimuksia ja muuta suku- ja henkilöhistorian tutkimusta tukevaa kirjallisuutta: paikallishistorioita, kotiseutukirjallisuutta, lähdejulkaisuja, matrikkeleita, koulujen, yritysten ja järjestöjen historiikkeja, siirtolaisuustutkimusta ja elämäkertoja. Kirjastossa järjestetään sukututkimusneuvontaa.

Tilastokirjasto (Helsinki) on tilastotiedon palvelukeskus, jonka kokoelmissa on kansainvälisiä ja kotimaisia tilastoja sekä alaan liittyvää tietokirjallisuutta ja lehtiä.Kysy tilastoista-lomakkeella voi lähettää tilastotietoa koskevia kysymyksiä kirjaston tietopalveluun.

Työväenliikkeen kirjaston (Helsinki) kokoelmissa on vasemmistopuolueiden ja ammattiyhdistysliikkeen aineistoa sekä järjestöhistoriikkeja. Kokoelmista löytyy myös ideologista kirjallisuutta, sukupuolentutkimusta, paikallis- ja henkilöhistorioita sekä osuustoimintaa, sisällissotaa, yhteiskuntatieteitä, liiketoimintaa ja työväenkulttuuria käsittelevää kirjallisuutta.

Paikallishistoriallista kirjallisuutta on myös Kansallisarkiston kirjastossa ja Eduskunnan kirjastossa.