Oppaita aloitteleville historiantutkijoille

Aloitteleville tutkijoille on julkaistu monenmoista opasta. Suomen Sukututkimusseura on julkaissut käyttökelpoiset oppaat Sukututkimus askel askeleelta ja Sukututkimuksen jatko-opas (toim. Markku Kuorilehto). Seuran sivuilta löytyy hyvä luettelo lähteissä käytetyistä suomalaisista, ruotsalaisista ja latinalaisista lyhenteistä sekä laajemmista, kirjoina julkaistuista sanastoista ja sanakirjoista http://www.genealogia.fi/lyhenteet.html . Myös Maija Huovilan, Pirkko Liskolan ja Kari-Matti Piilahden kirjoittama Sukututkimuksen käsikirja (Helsinki: WSOY 2009) tarjoaa selkeän ja monipuolisen esittelyn keskeisistä historiallisista lähdesarjoista sekä niiden käyttöön ja kattavuuteen liittyvistä ongelmista.

Tahdon kuitenkin nostaa erikseen esille kaksi historiantutkijan laatimaa hyvin käytännönläheistä opasta. Näistä vanhempi, Kimmo Katajalan Historiikinkirjoittajan opas (1990) lähtee niin ikään liikkeelle tutkimusaineistoa, sen keräämistä ja tutkimuksentekoa koskevista kysymyksistä. Jussi T. Lappalaisen kirjoittamassa Haluatko historiantutkijaksi? -kirjassa (2002) käydään läpi tutkimukseen liittyvät ongelmakohdat näkökulman valitsemisesta ja tutkimusmenetelmien, mittaamisen ja tekstin jäsentämisen kautta tekstin kirjoittamiseen työläyteen.