Erikoiskirjastot

Erikoiskirjastot ovat oman alansa tärkeitä aineisto- ja tietopalvelujen tarjoajia. Muutamassa kaikille avoimessa erikoiskirjastossa on kotiseutututkijalle hyödyllisiä kokoelmia. Tietoja kokoelmiin kuuluvista julkaisuista voi etsiä kokoelmatietokannoista, joihin pääsee kirjastojen www-sivuilta.

Erikoiskirjastojen henkilökunta opastaa kirjaston aihealueeseen kuuluvan tiedon hakemisessa ja voi tehdä asiakkaalle tiedonhakuja. Lyhyet tiedonhaut ovat yleensä maksuttomia. Pitkistä tiedonhauista peritään maksu, josta sovitaan asiakkaan kanssa etukäteen.

Arktisen keskuksen kirjasto(Rovaniemi) on osa Lapin korkeakoulukirjastoa. Kirjastosta voi kysyä tietoja pohjoisista ja arktisista asioista. Kirjasto on mukana Lapin kirjastojen ja museoiden yhteisessä   Lapponica-verkkotietopalvelussa. Siinä vastataan kysymyksiin, jotka koskevat Lappia ja saamelaisia sekä muita pohjoisia ja arktisia alueita, niiden luontoa, kieliä ja kulttuureja.

Museoviraston kirjaston (Helsinki) aihealueita ovat arkeologia, historia, kansatiede, museologia, taidehistoria ja rakennussuojelu. Sen kokoelmissa on myös paikallishistorioita ja kotiseutututkimusta. Kirjasto vastaa esimerkiksi aineellista kansankulttuuria ja esinehistoriaa koskeviin kysymyksiin.

Siirtolaisuusinstituutin kirjastossa (Turku) on siirtolaisuutta ja muuttoliikkeitä käsittelevää kirjallisuutta sekä mm. ulkosuomalaisten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta ja sukututkimusjulkaisuja. Kirjaston verkkosivuilla on luettavissa siirtolaisuutta käsitteleviä digitoituja historiallisia julkaisuja, artikkeleita ja uutisia.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjaston (Helsinki) kokoelmissa on kotimaista kaunokirjallisuutta ja sen tutkimusta sekä perinnetieteellistä kirjallisuutta eli kansankulttuurin, suullisen perinteen ja kansanuskon tutkimusta.  SKS:n verkkotietopalveluun voi jättää kansanperinne- ja kirjallisuusaiheisia tietopalvelukysymyksiä. SKS:n arkistot ja kirjasto vastaavat kysymyksiin yhdessä.  SKS:n digikirjastossa on digitoitua kotimaista kaunokirjallisuutta, kansanperinnejulkaisuja ja kansankirjoittajien teoksia 1800-luvulta.

Suomen Sukututkimusseuran kirjaston (Helsinki) kokoelmissa on sukututkimuksia ja muuta suku- ja henkilöhistorian tutkimusta tukevaa kirjallisuutta: paikallishistorioita, kotiseutukirjallisuutta, lähdejulkaisuja, matrikkeleita, koulujen, yritysten ja järjestöjen historiikkeja, siirtolaisuustutkimusta ja elämäkertoja. Kirjastossa järjestetään sukututkimusneuvontaa.

Tilastokirjasto (Helsinki) on tilastotiedon palvelukeskus, jonka kokoelmissa on kansainvälisiä ja kotimaisia tilastoja sekä alaan liittyvää tietokirjallisuutta ja lehtiä.  Kysy tilastoista -lomakkeella voi lähettää tilastotietoa koskevia kysymyksiä kirjaston tietopalveluun.  Historialliset tilastot -kokoelma sisältää vanhoja digitoituja Suomen virallisen tilaston tilastojulkaisuja 1800-luvulta alkaen.

Työväenliikkeen kirjaston (Helsinki) kokoelmissa on vasemmistopuolueiden ja ammattiyhdistysliikkeen aineistoa sekä järjestöhistoriikkeja. Kokoelmista löytyy myös ideologista kirjallisuutta, sukupuolentutkimusta, paikallis- ja henkilöhistorioita sekä osuustoimintaa, sisällissotaa, yhteiskuntatieteitä, liiketoimintaa ja työväenkulttuuria käsittelevää kirjallisuutta.

Paikallishistoriallista kirjallisuutta on myös  Kansallisarkiston ja maakunta-arkistojen kirjastoissa sekä  Eduskunnan kirjastossa.